Początek masowej motoryzacji w latach 90 w Polsce przyniósł nowy model funkcjonowania centrów miast. „Centrum miasta przyjazne samochodom” – model doskonale znany na zachodzie (i od którego zachód Europy zaczął powoli odchodzić) a u nas w związku z rosnącą liczba samochodów nabierający na sile. Każdy chciał dostać się wszędzie swoim autem, najlepiej pod drzwi domu, bądź supermarketu. Zwiększająca się lawinowo liczba samochodów zakorkowała obecnie wszystkie większe miasta w Polsce (a także na świecie).
Coraz bardziej popularna stała się teoria zrównoważonego transportu – do miasta dojeżdżamy własnym samochodem, zostawiamy go na parkingu i przesiadamy się do komunikacji publicznej (najlepiej ekologicznej).
Tak wygląda teoria – a w praktyce miasta opanowały korki. Jazda w tempie żółwia, brak miejsc do parkowania tak wygląda codzienność. Coraz częściej metodą służącą do ograniczenia wjazdu stają się automatyczne słupki parkingowe umożliwiające skuteczne zablokowanie i zabezpieczenie przejazdu bądź wolnych miejsc parkingowych w zatłoczonych terenach miejskich. Stają się one skuteczną alternatywą szlabanów i zapór drogowych które nie są tak odporne na ataki wandalów. Świetnym przykładem jest centrum Radomia, gdzie automatyczne zapory drogowe włoskiej firmy FADINI wykonane ze stali sterują ruchem pojazdów na głównej ulicy miasta, a tym samym chronią ją przed dewastacją, poprawiają bezpieczeństwo. Duża odporność słupków parkingowych na warunki atmosferyczne, uderzenia, łatwa instalacja, zabezpieczenia w zakresie bezpieczeństwa sprawiają, że są one doskonałym zabezpieczeniem wjazdu i mogą być dobrane dokładnie do potrzeb klienta.
Słupki automatyczne (bollardy) najczęściej montowane są w miejscach gdzie montaż tradycyjnego szlabanu jest problematyczny. Są także praktyczniejsze w użytkowaniu zapewniając swobodę ruchu pieszych którzy nie muszą omijać szlabanu, charakteryzują się także niskim poziomem hałasu.
Jaki rodzaj słupków automatycznych wybrać ?
Na rynku dostępne są zarówno słupki z napędem elektromechanicznym (zabezpieczenie obiektów o średnim natężeniu ruchu), jak i w technologii hydraulicznej dedykowanej do intensywnej, ciągłej eksploatacji. Automatyczne słupki parkingowe z napędem hydraulicznym oferowane przez firmę BRAMAR stanowią doskonałe i co ważne wytrzymałe zabezpieczenie ciągów komunikacyjnych w każdym mieście.
Charakterystyka automatycznych słupków parkingowych
Automatyczne słupki parkingowe stają się coraz popularniejszą formą kontroli dostępu. Wynika to z niemal nieograniczonej możliwości ich zastosowania. Szeroki asortyment wersji słupków (średnica słupków od 100 do 275mm, wysokość do 800mm, możliwość zastosowania oświetlenia LED zwiększająca ich widoczność w nocy, kolumna wykonana ze stali szlachetnej odpornej na skrajne warunki atmosferyczne) pozwalają na dostosowanie rozwiązań do praktycznie każdych, nawet specyficznych potrzeb i wymagań użytkownika. Co ciekawe możliwa jest też indywidualna personalizacja słupka folią polimerową z dowolną grafiką lub zdjęciem.
Producenci dzielą słupki na:
Słupki automatyczne
Nie wymagają one ręcznej obsługi przez użytkownika. W razie potrzeby da się je łatwo opuścić oraz szybko podnieść bez użycia siły. Sterowanie podnoszeniem i opuszczaniem może być realizowane za pomocą sterowania radiowego (pilot), czytnika tablic rejestracyjnych, czytnika kart dostępowych. Aktualnie bardzo często stosowane są inteligentne sterowania tzw. „SmartHome”.
Słupki półautomatyczne
Są to słupki opuszczane manualnie i otwierane automatycznie ze wspomaganiem np. sprężyną gazową. Mogą być one stosowane np. na parkingu firmowym gdzie wysunięty słupek uniemożliwia zajęcie miejsca parkingowego.
Słupki przenośne
Wykorzystywane są głównie w miejscach które wymagają czasowego zabezpieczenia (np. podczas imprez masowych). Minimalny nakład sił niezbędny do ich demontażu jest ich atutem w przypadku konieczności nagłego usunięcia w przypadku udostępnienia przejazdu służbom ratowniczym.
Słupki stałe
Słupki parkingowe stałe stosowane są w miejscach wymagających stałego ograniczenia wjazdu do określonych stref. Mogą wyglądać identycznie jak słupki automatyczne dlatego stanowią ich uzupełnienie. Doskonałym tego przykładem są słupki stałe VIGILO marki FADINI zamontowane w Radomiu na Pl. Jagiellońskim.
Budowa automatycznych słupków.
Budowa słupków parkingowych nie jest bardzo skomplikowana. Wykonane są one z cylindra do zabetonowania w ziemię wykonanego ze stali zabezpieczonej przed korozją metodą kataforezy, ruchomej głowicy umieszczonej w cylindrze, napędu elektromechanicznemu, bądź hydraulicznemu. Dzięki takiej budowie automatyczne słupki charakteryzują się szerokim zakresem zastosowań projektowych i prostotą instalacji.
Zalety stosowania słupków automatycznych
Słupek automatyczny może skutecznie zastąpić na różnych obiektach szlabany parkingowe i kolczatki parkingowe zabezpieczając wjazd. Na rynku aktualnie najbardziej popularne są hydrauliczne słupki automatyczne przystosowane do intensywnej eksploatacji. Zapory drogowe wykonane mogą być ze stali, stali lakierowanej, stali nierdzewnej i pomalowane na dowolny kolor z palety RAL. Grubość ścianki wynosi od 4mm do nawet 20mm (zapora antyterrorystyczna). Producent (FADINI) w swojej ofercie posiada słupki o średnicy 100mm, 200mm, 275mm i wysokości od 500mm do 1000mm. Nowością dostosowaną do aktualnej sytuacji na świecie są słupki antyterrorystyczne. Te zapory antyterrorystyczne charakteryzują się ogromną odpornością na uderzenia. Mogą powstrzymać pojazd o masie 6,8T jadący z prędkością 80km/h !!!
Istnieje wiele akcesoriów które zapewnią, że sprzęt może działać w trudnych warunkach klimatycznych. Automatyczne słupki parkingowe opcjonalnie mogą być wyposażone w:
- zestaw grzejny z termostatem umożliwiającym pracę w niskich temperaturach,
- oświetlenie LED zamontowane w górnej części słupka poprawiające jego widoczność,
- elektrozawór umożliwiający opuszczenie się słupka w przypadku braku zasilania,
- system SOS pozwalający na opuszczenie się słupka na dźwięk sygnałów służb ratowniczych,
- sygnalizacja akustyczna informująca o ruchu słupka,
- detektor pętli indukcyjnej wykrywającej obecność pojazdu,
- wbudowane wyłączniki krańcowe zabezpieczające działanie słupka,
- funkcja awaryjnej obsługi EFO, polegającej na szybkim wysuwaniu słupka w razie zagrożenia w czasie około 1,5 s.
Automatyczne blokady parkingowe, zaprojektowane zostały według rygorystycznych norm światowych pozwalając skutecznie zablokować przejazd, bądź miejsce parkingowe w dowolnym miejscu. Dzięki zwiększonej odporności na uderzenia (słupki antyterrorystyczne) skutecznie zabezpieczą drogi dojazdowe, place, wjazdy na tereny strzeżone. Istnieje także możliwość personalizacji słupków folią polimerową z dowolnym nadrukiem.
Automatyczne słupki parkingowe świetnie wpisują się w krajobraz współczesnego budownictwa wyglądając estetycznie i nowocześnie i spełniają jednocześnie nadrzędne zadanie jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa.