W dzisiejszych czasach coraz bardziej palącym problemem stał się terroryzm. Powszechnie atak terrorystyczny kojarzony jest z zamachem bombowym, jednak nie jest to jedyna metoda stosowana przez terrorystów. Terroryści, oprócz zamachów bombowych, detonacji ładunków wybuchowych, ostrzeliwania z broni osób, porwań i zabójstw, sięgają coraz częściej, po nowe środki przeprowadzenia ataków terrorystycznego. Wykorzystują duże samochody do zabijania grup ludzi poprzez najechanie na nich. W ostatnich latach obserwowany jest znaczny wzrost aktów terrorystycznych przy wykorzystaniu pojazdów.

Od 2015r. śmierć w tego rodzaju zamachach w miejscach publicznych poniosło kilkaset osób. Między innymi:

  • Nicea zamachowiec potrącił ciężarówką osoby spacerujące po deptaku zabijając 87 osób,
  • Barcelona Kierowca rozpędzonej furgonetki wjechał w tłum pieszych na promenadzie Las Ramblas . Zginęło 13 osób
  • Barcelona Kierowca próbował taranować przechodniów w nadmorskim kurorcie Cambrils. Ostatecznie auto przewróciło się, a poza napastnikami zginęła jedna osoba.

Za każdą z tych liczb stoi tragedia ludzi, rodzin. Nasuwa się pytanie:

Czy miasta mogą w pełni zabezpieczyć się przed atakami terrorystycznymi z wykorzystaniem pojazdów?

Odpowiedź jest prosta. NIE

Mogą jednak skomplikować i pokrzyżować plany zamachowcom zmniejszając ryzyko zamachów terrorystycznych w najbardziej newralgicznych miejscach. Ochrona przestrzeni publicznej, gdzie przebywa dużo osób stała się aktualnie absolutnym priorytetem. Dostęp do miejsc publicznych gdzie przebywa dużo osób należy zaprojektować tak, żeby do podobnych incydentów nie dochodziło, ewentualnie żeby maksymalnie ograniczyć ich efekt.

Najbardziej oczywistą (a także efektywną) metodą ochrony są bariery i zapory antyterrorystyczne zapobiegające pojazdom wjazdu do stref pieszych. Szczególnej ochrony wymagają wielkopowierzchniowe obiekty handlowe, obiekty lub miejsca użyteczności publicznej, ruchliwe ulice handlowe, miejsca historyczne, stadiony, banki, ambasady, miejsca kultu. Aby chronić te miejsca przed dostępem nieuprawnionych samochodów nie wystarczą zwykłe słupki parkingowe.

W takich przypadkach musi być zastosowana zapora antyterrorystyczna bądź w formie widocznej dla użytkowników i obserwatorów (np. betonowe bloki zbrojone metalem) lub mniej widocznej (a zabezpieczającej tak samo) w postaci automatycznych (bądź stałych ) słupów antyterrorystycznych. Indywidualnie zaprojektowane układy sterowania i szeroki asortyment różnych wersji słupków antyterrorystycznych, pozwalają na dostosowanie rozwiązań do praktycznie każdych, nawet specyficznych potrzeb i wymagań użytkownika.

Estetycznie wykonane i cechujące się nowoczesną konstrukcją słupki zapewniają zwiększone bezpieczeństwo chronionych obiektów, przez co coraz częściej wypierają tradycyjne blokady oraz szlabany. Ponadto bardzo dobrze komponują się z otoczeniem i to zarówno z nowoczesnymi biurowcami ze szkła i aluminium, jak i budynkami o zabytkowej architekturze. Zapewniają także dużą swobodę ruchu pieszych, którzy np. nie muszą omijać długich szlabanów.

Słupki antyterrorystyczne i ich rodzaje

W zależności od potrzeb i sytuacji słupki antyterrorystyczne mogą występować w wersji:

  • Stałej.
    To zabezpieczenie antyterrorystyczne zostało zaprojektowano z myślą o zabezpieczeniu przed wtargnięciem pojazdów do chronionych Umożliwia ruch pieszych, ale żaden (nawet uprzywilejowany ) pojazd już nie wjedzie. Stałe słupy antyterrorystyczne mogą być zaprojektowane w identyczny sposób jak automatyczne zapory antyterrorystyczne. W swojej ofercie firma Bramar posiada zapory drogowe w postaci słupków stałych i automatycznych serii TALOS włoskiego producenta FADINI. Wyglądają one identycznie umożliwiając wzajemne stosowanie obu wariantów zapór i skutecznie zabezpieczając obiekt chroniony obiekt.
  • Automatycznej.
    Głównym zadaniem automatycznych słupków parkingowych jest zabezpieczenie konkretnych obszarów i obiektów użyteczności publicznej przez zagrożeniem atakiem. Mogą być opuszczane i podnoszone w dowolnej chwili umożliwiając wjazd do chronionej strefy uprzywilejowanym pojazdom.
Pancerny automatyczny słupek antyterrostyczny Talos M50 marki Fadini

Charakterystyka słupków antyterrorystycznych

Faza projektowania systemu słupków antyterrorystycznych w formie bollardów musi uwzględniać rozstaw instalowanych zapór. Przed instalacją należy upewnić się, że zapory i fundamenty nie kolidują z infrastrukturą podziemna. Instalacja całego systemu powinna odbywać się ściśle zgodnie z wytycznymi producenta i wytycznymi odpowiednich norm. Dokumentacja techniczna i normy techniczne określają wymagania dotyczące zbrojenia, głębokości osadzenia, rozstawu słupów, klasy betonu. Wymagany rozstaw słupków zapory antyterrorystycznej między osiami wynosi 100-140cm

Słupek antyterrorystyczny charakteryzuje dużo większa wytrzymałość niż tradycyjne szlabany, czy bariery drogowe, a co za tym idzie gwarantują większe bezpieczeństwo ludności. Instalacja antyterrorystycznych zapór typu bollard wymaga większej głębokości montażu niż w przypadku pozostałych blokad przeciwtaranowych.

Istnieje możliwość indywidualnego skonfigurowania układów sterowania pozwalająca na uzyskanie rozwiązania dokładnie odpowiadającego potrzebom i wymaganiom użytkownika. Podnoszenie i opuszczanie może być wynikiem zadziałania pilota, radiowego sterownika kodowanego cyfrowo, modułu GSM. itp., a także w ramach systemu sterowania radiowego. Czas otwierania zapory antyterrorystycznej to 4-6 sekund a dzięki systemowi EFO czas ten może wynosić nawet 1,5 sekundy.

Zdjęcia z crash testów słupka Fadini Talos M50 robią wrażenie…

Certyfikaty słupków antyterrorystycznych

Antyterrorystyczne zapory drogowe są testowane i certyfikowane (crash-tested) przez niezależną instytucję. Testy zderzeniowe z wykorzystaniem dużych obciążeń przeprowadzane są w realnych warunkach, dzięki czemu sprawdzają się podczas oficjalnych badań przeprowadzanych przez akredytowane jednostki i wymaganych do uzyskania urzędowego dopuszczenia. Przykładowo w jednym z testów (zdalnie sterowany). Certyfikaty wydawane przez organizacje amerykańskie i europejskie są uznawane na całym świecie za równoważne, o ile ich podstawą są takie same wymagania.

Zapory antyterrorystyczne włoskiej firmy FADINI.

Jednym ze światowych liderów w technologiach produkcji słupków antyterrorystycznych jest włoska firma Fadini, której dystrybutorem na Polskę jest BRAMAR M. Raczyński, R. Raczyński Sp.J.

Są to zapory antyterrorystyczne przeznaczone do zastosowań specjalnych związanych z jak wyższym zapewnieniem bezpieczeństwa publicznego. Głównie tego typu urządzenia montowane są w miejscach o wysokim ryzyku ataku z użyciem ciężkiego pojazdu: stadiony, tereny targowe, promenady, lotniska, instytucje rządowe, infrastruktura wojskowa. Występują w wersji stałej i automatycznej. Te pancerne słupki potrafią wytrzymać uderzenie ciężarówki o masie 7,5T jadącej z prędkością 80km/h!

W swojej ofercie posiadamy również inne rozwiązania antyterrorystyczne takie jak:

  • mobilne zapory antyterrorystyczne,
  • szlabany antyterrorystyczne,
  • zabezpieczenia antyterrorystyczne typu road blocker,
  • bramy antyterrorystyczne,
  • zapory antyterrorystyczne płytkiego montażu,
  • elementy architektury antyterrorystycznej stałe i przenośne (ławki, donice, bloki betonowe)

Zastosowanie zapór antyterrorystycznych niejednokrotnie jest najskuteczniejszym sposobem aby zabezpieczyć chroniony obszar i zapewnić najlepszą ochronę zabezpieczanej strefy. Nie ma wątpliwości, że w dzisiejszych coraz bardziej niebezpiecznych czasach zapory drogowe, w tym słupki antyterrorystyczne są skuteczną metodą zapobiegania atakom terrorystycznym.